Thailand - December 2006

En två veckor lång resa med första stopp destination: Bangkok.

Den längsta av flygresor som jag gjort, drygt 10h non-stop och kunde dessutom inte somna på planet, trångt och självklart någon som fällde ner sitt säte i knäet på mig.

Väl framme var man tvungen att uppge vart man skulle bo för att få komma igenom tullen. Vi hade fått information om detta innan, så hade ett bokat boende för första natten.

Hotellrummet låg någon våning upp och saknade helt fönster! Sjukt att inte kunna se ut. Blev kol-svart om man släckte lampan, så jag vägrade ju sova om det inte var tänt iaf i badrummet!

En hård massonitskiva agerade säng, men eftersom man inte sovit på flyget och var jet-lagad så gick det bra ändå.

Dagen efter bokade vi ett inrikes flyg vidare till ön Koh Samui. Där vi sedan scoutade runt för att hitta ett ledigt boende. Checkade in på ett litet lugnt  område med strand utanför dörren. Där stannade vi några dagar och tog det piano.

På kvällen kunde man se människor på väg att ta båten över till grann-ön Koh Phangan för att gå på Full Moon Party.

Åter igen byte av hotell och hamnar i ett lite större område med större strand och fler restauranger i närheten. Vädret bjöd på mycket bad och sol, nån enstaka störtskur av regn kom och dränkte hela området men försvann sedan lika snabbt och det blev fint och badvänligt igen!

Mitt resesällskap simmade in i en manet och fick sedan röda kliande märken på kroppen. Fick uppsöka ett apotek och äta några tabletter av något och blev sedan bra igen!

Vi bestämde oss för att åka vidare med båten över till Koh Phangan, vacker vy mötte oss! Vi tog oss sedan till ett mysigt bungalow-område och checkade in. Att bo vi vattnet och stranden är trevligt, förutom efter att solen går ner och alla kackerlacks-djur osv kommer fram och in i bungalowsen. Läskigt att sova, men jag har tydligen överlevt även detta!

Det fanns matställen här där man kunde se på tv medan man åt, roliga tv-serier på engelska som Friends osv. Det var många backpackers här och med det mycket unga människor! Som alla verkade uppskatta detta.

En kollega till mig hade innan vi åkte sagt att man inte behövde ha med sig någon packning för att man ändå hittade massvis med kläder osv som man ville handla och som var jättebilligt! Detta stämde inte så bra för mig, för jag hittade typ ingenting och jag ville inte handla bara för att.. Så fick gå runt i samma gamla trasor hela resan. Typiskt!

Vi hyr vespa och åker runt ön på upptäcksfärd. Jag vågar inte köra utan sitter bak och hänger, det går hur bra som helst. Inte mycket trafik alls och kul att se sig omkring.

Vi byter senare boende till ett lite dyrare och finare hotell, utan ovälkomna insektsdjur osv.. (man får väl vad man betalar för). Vi kände nog båda två att detta var lite trevligare, så vi önskade att få fortsätta hyra boendet(lägenhet) fler nätter men då var det uppbokat. Däremot fanns ett annat rum i självla hotellbyggnaden till vårat förfogande. Så vi bokade det för resten av vår vistelse.

Drinkar i baren och sedan grillfest på stranden avslutar denna händelserika dag!

Det fanns en pool på hotellet, den var kolererad.. Mycket klorerad! Så mycket att mitt fina blonda hår blev GRÖNT!! Det var inte så mycket man kunde göra när detta hänt utom att gå till närmaste frisörsalong och färga håret mörkt..

Sagt och gjort, lät en icke engelsktalande kvinna fixa med mitt hår och någon timme senare så klev jag ut som en ny männsika. Jag gråter inte över spilld mjölk, hår är bara hår och det växer ut igen.

Vi provar på vattenskoter en dag och hoppar runt med den på havet superskoj! Vi hyr även vespa på nytt och åker den här gången bland annat till ett vattenfall och till en fjärilsträdgård.

Vi är båda nöjda med resan som avslutades i Bangkok med lite shopping på ett stort varuhus, men det kommer dröja innan vi återvänder hit, då flygresan inte var den roligaste.. Vare sig dit eller hem. Tacka vet jag 2h-flygningar :]