Paris - Juli 2019

Äntligen på resande fot igen, och med ingen mindre än min gamla vapendragare Jenny! I November 2008 åkte vi på våran första utlandsresa tillsammans, den gick då till Paris. Vi sa båda två att det var några saker som vi inte hunnit göra på den resan, men det skulle alltså gå 10,5 år innan vi bestämde oss för att åka tillbaka till just denna destination.

Pilen visar Eiffeltornet ifrån luften!

Spännande taxiresa ifrån flygplatsen när chafförn plötsligt kommer på att han måste tanka och svänger in på en liten station och lämnar kvar oss i bilen med nycklarna i och springer iväg.. Vi väntade oss att random människa antingen skulle ta bilen och köra iväg med oss eller rycka ut väskorna ur bagaget medans vi stod där..

Men det gick bra och vi kom sedan fram till hotellet. Ett litet hotell med ett litet rum reserverat till oss. Det fick bara plats med en säng där, men det funkar när man mestadels ändå är ute på vift!

Efter att vi installerat oss på rummet begav vi oss ut på vandring. Det som finns nu men som inte fanns för 10 år sedan är GPS i mobilen! Vilket innebär att man inte behöver chansa sig fram vart man ska gå, utan kan kolla direkt på en karta för att slippa omvägar (aka hamna nån helt annanstans). Så vi gick på smågator en ändå relativt lång väg tills vi kom till Eiffeltornet!

Den här årstiden var det bra mycket fler människor i stan + att de byggt till en del inhängnader (förebyggande säkerhetsåtgärder mest troligt). Vi valde att inte åka upp i tornet den här gången, men fotade många fina bilder från markplan!

Vi gick sedan runt och vidare upp till Place du Trocadéro, med fin utsikt över staden. Gick sedan bra långt för att komma fram till Le Village Royal där jag hittat (på internet) att det skulle vara en mycket fin paraply-allé som skulle vara kul att få se. Men när vi väl kom fram så fanns inte ett enda paraply kvar! Vid senare eftersökning visade det sig att det tagits ner en vecka innan vi kom dit, och då hade de ändå suttit sedan i Februari.. Typiskt! Men vi fick oss en rejäl promenad i alla fall (drygt 2mil) och lite skavsår på fötterna. Vi sov gott när vi sedan kom tillbaka till hotellet.

Efter gårdagens maraton köpte vi nu varsitt dagskort för tunnelbanan. Så skönt att slippa gå, då vi dessutom skulle ännu länge bort nu än dagen innan. Vi tog oss till Sacré Coeur, som ligger på toppen av stadsdelen Montmartre med utsikt över Paris.

Fin kyrka och fantastiskt väder, det blev sedan lunch på en uteservering i närheten och shopping i souvenirbutikerna! Jag har givetvis hittat fina magneter till samlingen och ett stort Eiffeltorn att inreda mitt hem med.

Jag köpte mig ett hänglås och skrev in namnet på min fina dotter Charlie och satte sedan fast det bland de andra låsen framför Sacré Coeur. Är den någon kärlek som kommer hålla för alltid så är det den till henne! Världens bästa!

Den här resan skulle det inte bli så mycket shopping, men då det finns ett stort Abercrombie & Fitch så måste iaf den butiken besökas.

Mitt på Champs Elysées stod porten öppen till en vacker grönskande gång som ledde fram till den doftande klädbutiken!

Två tjocktröjor senare, tar vi tunnelbanan tillbaka till hotellet för lite siesta innan eftermiddags aktiviteterna ska dra igång.

Eftermiddagsaktivitet bestod av att ta oss till Louvren för att kultivera oss och kolla på Mona-Lisa. Dessvärre så hade de satt stop för fler inträden den dagen, så vi fick ta fina bilder utanför istället och sedan vandra runt i närområdet och till en stor park som låg där.

En dag på slottet i Versailles! Takmålningar och guldutsmyckningar mötte oss och en otroligt stor orangeriträdgård. Så stor att vi bara hann kolla igenom en del av den. 29 grader i skuggan vilket gick bra när det var lite molningt, men när molnen försvann blev det riktigt stekande.

Bussenresan tillbaka till Paris blev spännande då chaffören inte hade koll på hur många personer han hade på (dubbeldäckare) och därför började köra iväg mot okänd plats fast ett danskt par och vi fortfarande satt kvar.. En av danskarna fick gå ner och säga till, så chaffören fick stanna på första bästa ställe och släppa av oss. Vi letade sedan reda på närmaste tunnelbana, men som visade sig vara avstängd, så blev till att gå hela vägen hem till hotellt.

Vårat hotell låg längst ut på en av tunnelbanelinjerna, så dagen efter när vi skulle ta oss till

Opéra Bastille fick vi gå upp tidigt då det skulle ta drygt 30min att åka, trots att det låg på samma linje. Väl framme mötte vi upp våran guide för dagen, Michelle. Denna dagsutflykt till Èpernay hade vi kunnat bli upp till 50personer på. Men vi blev bara 7st, helt perfekt med en liten grupp så vi kunde få se saker på nära håll och inte behövde trängas i en stor massa. En minibuss tog oss den 2,5h långa resan ut till Champange-distrikten.

Ungefär en halvtimme innan vårat första stopp, började Michelle att berätta historien bakom Champagne under århundraderna och vilka regler och lagar som gäller vid framställande av drycken enda fram tills idag. Mycket lärorik information och även fast det var på engelska så var det lätt att hänga med när hon berättade.

Nicolas Feuillatte, nr1 i Frankrike och nr3 i världen av mest sålda flaskor. Vi fick komma in i den nyrenoverade fabriken, där vi möttes av en trevlig man som tog oss alla i hand och presenterade sig. Han visade oss runt och berättade om alla moment osv. Hade man frågor var det bara att ställa dem under tiden vi gick runt!

Förvaringen av flaskor som väntar på att Champagnen ska lagras (minst 15månader), gällande årgångs-Champagne minst 36mån. I varje valvöppning låg över 200.000 flaskor! På vissa ställen kunde det vara ett hål, där en flaska då hade sprängts..!

Turen avslutades med Champagneprovning i foajén, mycket trevligt. Killen briljerade med sina språkkunskaper och visade att han kunde säga Skål på svenska (då vi innan fått berätta vart i världen vi kom ifrån).

Vi blir avsläppta i en annan del av Èpernay (Hautvillers)

där vi vandrar till fots och kommer till en liten kyrka där Dom Pérignon ligger begravd. Vi fortsätter sedan vidare och kollar omgivningarna och den vackra utsikten över de gröna fälten med druvor!

Turen gick vidare ner till Avenue de Champagne, där Champagnehusen ligger på rad efter varandra. Vi stannade till och hade 1h lunch paus då alla fick gå vart de kände, för att sedan återsamlas vid bilen och fortsätta vår tur.

Vidare till ytterliggare ett Champagnehus, ganska litet men gulligt och med fantastisk vy. Även här möttes vi av en tjej som visade oss runt, där fanns även ett närliggande slott! Ett slott som Barbe-Nicole Clicquot Ponsardin (Veuve Clicquot/"Gula Änkan"), byggt till sin dotter.

Vi fick dock inte gå hela vägen fram, med respekt för att det fortfarande var någon som bodde där.

Här fick vi sitta ute på deras terrass och njuta av utsikten, samtidigt som vi fick prova några olika sorter av deras Champagner. Väldigt trevligt!

Köpte givetvis med en flaska hem av den jag tyckte var godast!