Crans-Montana - Februari 2016

Vi tar morgonflyget mot Zürich, jag passar på att sova lite som vanligt. När vi kommer fram letar vi upp en Food-Court och mättar våra magar innan vi tar reda på tågtider vidare mot vår slutdestination Crans-Montana.

Tågra timmars tåg-åkning senare, med ett byte där vi först klev på fel tåg men lyckades ta oss av igen sekunderna innan det avgick, kom vi fram till Sierre. Där vi enligt uppgift ifrån hotellet skulle kunna ta en buss.

Vi hittar en kundvärd på stationen, men hon sa att det inte alls gick några bussar dit. Istället skulle vi följa ett uppmålat rött sträck i x-antal hundra meter.. Det slutade vid en "linbana", kändes inte helt hundra men vi visade killen i luckan adressen dit vi skulle. Han menade på att vi var rätt och skulle åka linbanan hela vägen upp och sedan kunna se hotellet och vart vi skulle.

Det tog en bra stund innan vi var framme och väl där stod man som ett frågetecken och hade inte en aning om vart vi skulle. Det fick bli en klassisk Frida-Jenny-scoutning dvs chansa och bara gå åt något håll...

Vi hittade en turistbyrå hon som jobbade där informerade om att vi var helt fel och borde tagit en buss från tågstationen (...) För att nu ta oss till hotellet skulle vi nu ta samma buss nästan hela vägen ner för berget.

Det är tur man alltid har sitt goda humör och positivttänkande med sig :]

Det var slingrig serpentinväg hela vägen och det var lite oklart var exakt vi skulle kliva av bussen.. Förutom någonstans i området Mollens. När vi hoppat av var vi långt ifrån framme visade det sig.. Jenny fick till slut ringa hotellet och fråga vart vi skulle ta vägen. Vi fick gå längs vägen i ca 30min innan vi kom fram.

Då det inte var tänkt att man skulle promenada ner för berget var det lite si-så-där med trottoar på vissa ställen. Det innebar att vi fick hitta egna vägar genom lite skog och terräng :]

Väl framme visade det sig att det fanns en busshållplats precis utanför hotellet där man kunde klivit av..

Vi gjorde oss hemmastadda på rummet, det verkade som att dom glömt att bädda med underlakan i sängen. När vi bad om det senare och dom kollade till vårat rum visade det sig att det inte alls var något som saknades, utan där var det standard att sova på endast rivigt madrasskydd.. Vi improviserade med att sova på varsin fleecefilt istället. Härligt med kulturskillnader :]

Vi åt middag på hotellet, väldigt god hamburgare med tillbehör! Nomnom.. Rekommenderas!

Dagen efter var det dags för scouting, vi tänkte ta bussen upp till toppen. Men den gick bara varannan timme så vi orkade inte vänta utan tog våra unga friska ben och påbörjade vår vandring uppför. Över två timmar i uppförsbacke, som jag skrev tidigare var vägen ej gjord för gångtrafikanter. Så fick vandra ute i vägrenen osv, hittade en vandringsled sista biten som dock ej var tänkt för årstiden men som vi tog oss igenom.

Väl framme blev det välförtjänt lunch och vätskepaus!

Vi hittade vart vi dagen efter skulle bege oss för skidåkning, strosade runt lite i den lilla byn och köpte sedan med oss lite middag i form av praliner.. :]

Då vi skulle ta bussen upp till toppen, så blev det till att ställa klockan tidigt. Efter frukost lämnade vi hotellet, vädret var inte alls lika roligt som dagen innan. Men man kan ju inte åka till Alperna utan att åka skidor.. Som det gamla ordspråket lyder.

I dimma och nederbörd vandrar vi bort till liften. Ska köpa liftkort i disken, men blir då avrådd att handla just pga vädret då det var högst oklart om ens liften därifrån skulle komma att gå.

Snopet får vi gå och dricka cappuccino i ett utomhustält i väntan på besked. Det snöblandade som kom från himlen blev dock bara värre, så efter en timme då man även började förfrysa fick vi ge upp och gå därifrån.

Prognosen visade inte på något positivt kommande dag heller i väderform och stället vi var på erbjöd inte så mycket annat att göra om dagarna.

Vi gjorde då det enda rätta. Vi åkte tillbaka till hotellet, packade våra saker, bokade ett nytt boende i huvudstaden Bern och checkade ut.